Spørgsmål om velvære

Af Mobile Fitness

Få svarene på de mest stillede spørgsmål om velvære herunder.

Hvordan ved jeg, om jeg er stresset eller er ved at blive det?

Du kan finde ud af, om du er stresset ved at tage en stresstest under Test dig selv i velvære-menuen. Den kan vise dig, om du har for travlt i din hverdag.

Stress kan have alvorlige konsekvenser. De første tegn er ofte, at man har svært ved at sove, bliver nemt irriteret og glemmer ting og sager. Der er flere symptomer på stress, som det er godt at være opmærksom på. Læs fx "10 tips mod stress", hvor du både kan lære symptomerne at kende og få tips til, hvad du kan gøre for at undgå at blive stresset.


Hvad skal jeg gøre, hvis jeg går rundt og bekymrer mig meget?

Der er sikkert gode grunde til, hvorfor du bekymrer dig. Men det er bedst, hvis du ikke bekymrer dig hele tiden. En måde at slippe bekymringerne på er ved at ændre din tankegang og prøve at "leve mere i nuet".

Det lyder mærkeligt for nogen at skulle "leve i nuet", men det er det slet ikke. Det handler om, at man ikke bekymrer sig for meget om fremtiden og heller ikke er for ked af det, der skete i fortiden. Det drejer sig om at leve i - og tænke på den tid, der er lige nu. Derfor hedder det "at leve i nuet".

At leve i nuet er noget, som alle kan lære, og man kan blive bedre til det med meditationsteknikker. Under menuen "Mindfulness" kan du finde inspiration til, hvordan du i din hverdag kan lave små øvelser, så du kan træne på at leve i nuet. Det kan måske få dig til at slippe mange af dine bekymringer.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg føler mig træt og uden energi om dagen?

Der er meget, du kan gøre for at få mere energi og overskud om dagen. Bedre nattesøvn, morgenmad, motion og frisk luft er vigtigt for at få mere energi.

Motion kan give en god følelse i kroppen og hovedet. Det er en følelse, der kan give energi om dagen, også selvom du trænede dagen før. Så et af de bedste råd til, hvordan du kan få mere energi er at begynde at dyrke lidt motion hver dag.

Det giver også energi at kunne overskue tiden, hver dag og hele ugen. Et større overblik kan gøre din hverdag lettere. Når hverdagen er let, skal man ikke bruge så mange kræfter på at komme igennem den. Så varer energien længere, og man føler sig typisk ikke så træt. Hvis du kan overskue dine aftaler, komme til dine møder og holde dig vågen om aftenen, bliver det faktisk også lettere at falde i sove godt om natten. Og en god nattesøvn er den bedste vej til at få mere energi om dagen.

Læs "10 tips til overskud og energi" og find ud af, hvad du kan gøre for at få mere energi om dagen.


Hjælp, jeg sover dårligt. Hvad skal jeg gøre?

Det er forskelligt, hvad folk mener, når de siger, at de "sover dårligt". For nogen kan det handle om, at det er svært at falde i søvn, og for andre kan det være, at de sover for meget, fordi de er trætte hele tiden.

En god søvnrytme kan hjælpe på ikke at sove dårligt. Det handler om, at man har faste sovevaner. Det vil sige, at man går i seng på samme tid hver dag og står op på samme tid hver dag. At sove 7-8 timer hver dag er for de fleste voksne nok til at føle sig udhvilet og frisk hele dagen.

Der er flere ting, man kan gøre for at få en god søvnrytme og begynde at sove bedre. Faste sengetider og et mørkt og roligt soveværelse er fx et godt sted at starte. Det er også en god idé at få motion og frisk luft hver dag. Du kan få flere gode råd til at sove godt under "Sov godt".

Vidste du...
.. at en rystetur med hele kroppen, kan gøre din krop mere afslappet og rolig.