Prioritering af din energi kan forbedre søvn

Af Mobile Fitness

Kroppen er som et genopladeligt batteri, der bliver tømt for energi og skal lades op med jævne mellemrum. Men hvordan kan man lade batterierne op, hvis hverdagen er præget af konstante smerter eller træthed pga. gigtlidelse eller andre problemer i muskler og led? 

Søvnen er med til at genoplade dig og din krop og giver dig energi til at stå op til en ny dag. Derfor er søvnen ekstremt vigtig for dit velvære og overskud til hverdagen. Håndtering af smerter bliver oftest påvirket negativt ved søvnbesvær, og oplevelsen af smerter bliver forstærket og påvirker negativt funktionsevnen i daglige gøremål.

For mange mennesker bliver søvnen også påvirket af travlhed, tanker og af at gå rundt med bekymringer i hverdagen. Det er en naturlig reaktion, at søvnen påvirkes, da stresshormoner bliver udskilt i kroppen for at få den til at vågne op og være på vagt. Søvn har derfor til formål at give kroppen energi. Planlæg og prioriter dine kræfter i løbet af dagen. Hold pauser og brug pauser til at øve dig i mindfulness eller gør noget godt for dig selv.

Du kan sikkert mærke, hvis du har problemer med søvnen på forskellige måder. Nogle gange kan du måske ikke falde i søvn. Andre gange vågner du for mange gange i løbet af natten og kan ikke falde i søvn igen. Til tider kan du måske bare mærke, at du ikke føler dig udhvilet og frisk, når du vågner om morgenen. Her er nogle teknikker, der kan hjælpe dig med at få den rette nattesøvn:


 5 principper til at skabe bedre rammer for din nattesøvn 

  • Find din balance mellem hvile og aktivitet..
  • Vær aktiv hver dag inden kl. 18, gerne udenfor fordi den friske luft er god for hovedet og gør dig naturligt døsig hen mod aftenen.
  • Tag din medicin som aftalt med din behandler.


  • Lav et fast ritual hvor du kommer ned i gear og forbereder kroppen på at gå til ro.
  • Lig på en god madras og brug en god hovedpude der former sig efter din nakke og dit hoved.  Læg evt. en pude mellem dine knæ.

Kontakt Sanos ergoterapeuter hvis du vil genvinde et bedre søvnmønster.

Referencer:

"Sov godt" Politikens forlag af Ea Suzanne Akasha og Anne Marie Ohlsen 2006

"Natarbejde - hvad gør det ved dig og hvad gør du ved det?" Tidskift nr. 2, juni 2007 - Branchearbejdsmiljørådet

"Træthed en overvældende og usynlig følge af gigt" Morten Linneman, Ledsager, 2011 - Gerlach, J.: Søvn, Psykiatrifonden, 2003 

Vidste du...
.. at dagslys på huden danner D-vitamin, som styrker knoglerne og modvirker træthed.