Det giver energi at bruge energi

Af Mobile Fitness

De fleste oplever, at de får både fysisk og psykisk energi af at motionere. Årsagen til det er kompleks, da det er en blanding af psykologiske, biologiske og sociale faktorer, der fører til den følelse af velvære, som motion kan give. Men det er egentlig meget enkelt. Det giver energi og godt humør at bruge energi. 

Og husk: Lidt motion er bedre end slet ingen. Så vær glad for den træning du gennemfører i stedet for at få dårlig samvittighed over det, du ikke fik gjort. Hav en god kontakt med din fysioterapeut omkring dit træningsprogram, og hvordan du kan dyrke motion på en hensigtsmæssig måde.

At dyrke motion har en god indflydelse på dit velvære. Ikke alene føler du dig glad og afslappet, mens du dyrker motion, men også bagefter. Motion kan styrke fællesskabet, og det er med til at påvirke og motivere andre positivt, hvis I er flere om det. I denne artikel kan du se nogle af de mange gode grunde, der er for at bruge kræfter på at dyrke motion.


Den rette type motion gør dig stærk

Motion forbedrer din sundhed, fordi det styrker dine knogler, led, muskler og hjerte. Du kan med den rette træning forbedre din balance, stabilitet og din styrke, og du kan måske klare trapperne uden at blive forpustet. Samtidig nedsætter du risikoen for at blive overvægtig og for at få hjerte-kar-sygdomme.  At finde den rigtige træningstype for dig der måske har gigt eller problemer i muskler og led kan være en udfordring. Det kan være en god ide at undersøge og afprøve, hvilke træningsformer der er hensigtsmæssige for dig. Fysioterapeuterne på Sano kan hjælpe dig med hensynstagende motion.


Motion giver balance og ro

Mange oplever en glæde, både mens de dyrker motion og bagefter. Hos nogle kan selve forventningen om at skulle dyrke motion få dem til at føle sig godt tilpas, før de motionerer. 

Undersøgelser peger på, at motion på kort sigt giver en afslappet følelse i kroppen og et positivt højt humør.


På længere sigt nedsætter motion følelser af at være nedtrykt og mangle energi, ligesom negative følelser som ophidselse og ærgrelse bliver mindre.


Motion på trods af smerter

Planlæg din dag og træning. Find balancen mellem aktivitet og hvile. Har du gener eller smerter i nogle led, så nedsæt tempoet eller hyppigheden. Oplever du, at dine led har det værst om morgenen, så planlæg din træning til senere på dagen.


Referencer: 

Sundhedsstyrelsen www.sst.dk

 

Vidste du...
.. at immunforsvaret forbedres, hvis du får masser af frisk luft!