Opmærksomhedsøvelse

Af Mobile Fitness

Mindfulness-øvelser handler om, at man skal være til stede i nuet og opleve de ting, der er i gang i sindet, følelserne, tankerne og kroppen lige nu og her, uden at vurdere på det. Det handler om at være opmærksom, nærværende og bevidst til stede i omgivelserne og i sig selv.


Mindfulness-øvelse

  • Find en behagelig måde at sidde på og vend derefter opmærksomheden ind i dig selv. Luk evt. øjnene, men det er op til dig selv.
  • Mærk din krop - mærk varme, kulde og spændinger.
  • Slap helt af og slip spændingerne.
  • Mærk din vejtrækning - mærk ind- og udåndingen, rytmen, mavens bevægelser, og hvordan din krop hæver og sænker sig.
  • Lad åndedrættet følge sin egen rytme.
  • Læg mærke til dine følelser - er du glad, vred, ked af det, afslappet - mærk efter.
  • Lad dine følelser være.
  • Læg mærke til dine tanker - mærk den tankestrøm, der hele tiden vil komme til dig.
  • Lad dine tanker være - lad dem flyde rundt uden at tænke dybere over nogen af dem.
  • Vend opmærksomheden ind i dig selv og læg mærke til de bevægelser, der sker i din krop og dit sind.


  • Gør din opmærksomhed bredere, og lad den omfatte tanker, følelser og hele din krop.
  • Udvid den til hele det område, der er rundt om din krop, mens du samtidig mærker åndedrættet.
  • Tillad følelser, tanker og krop at være, som de er og vær opmærksom på din egen tilstedeværelse.
  • Bevæg kroppen og lyt til lydene omkring dig. Når du er klar, kan du igen vende opmærksomheden ud mod resten af omverden.


Referencer: 

"Kom af med din stress" af Birgitte Nymann 2007 

Kræftens Bekæmpelse www.cancer.dk

Vidste du...
.. at rejerne i din rejecocktail kan være med til, at holde kræftsygdomme på afstand.