Har du ondt i lænden?

Af Mobile Fitness

Mange danskere døjer med smerter i lænden, og der er mange faktorer, der kan spille ind på, hvor smerterne sidder, og hvor længe de varer ved. Du kan holde din ryg, herunder din lænd, stærk og forebygge eventuelle gener ved at lave de tre øvelser nedenfor.


Gode øvelser for din lænd:

Kobraen - forebyg rygsmerter

Rygøvelse - giver en stærk ryg

Vigtigt

Det er vigtigt, at du opsøger professionel hjælp, hvis du har en skade, har ondt eller føler ubehag, inden du går i gang med øvelserne. Og hvis du efter tre uger ikke har fået dine smerter til at gå væk eller blive mindre - eller hvis de bliver værre, når du laver øvelserne - skal du kontakte din læge eller anden behandler.

  • Husk: Du skal holde spændingen i musklerne omkring maven og lænden, men stadig huske at trække vejret. Prøv at lave bevægelserne kontrolleret.
  • Hvor meget: Gentag øvelsen ti gange på hver side og hold 60 sekunders pause.

Katten - god for lænden


Referencer:

Gigtforeningen www.gigtforeningen.dk

Danske Fysioterapeuter www.fysio.dk

Vidste du...
.. at chili indeholder naturligt smertestillende egenskaber mod fx hovedpine, og så kan det løfte humøret. Så krydr endelig maden og få styr på humøret og hovedpinen på én gang!