Gør det sjovt at træne

Skrevet af Sano

Har du svært ved at komme i gang med træningen, eller er det ikke så nemt at holde ved de gode vaner, du har begyndt under opholdet på Sano? Gør dig selv nogle af disse overvejelser og virker det ikke, så er Sanos fysioterapeuter ikke mere end en opringning væk.


Målsætning

Sæt realistiske og målbare mål for din træning. Så er det sjovere at nå i mål. Kig på din kalender og se hvornår det er realistisk at lægge træningen ind i forhold til daglige gøremål.


Musik

Sæt dit yndlingsmusik på og ørepropperne i ørerne. Eller tag lydbogen med på gåturen. Undersøgelser viser at lige præcis din yndlingsmusik kan være med til at virke smertelindrende.



Konkurrencer og opmuntring

Lav nogle små konkurrencer med dig selv, fx 'nu har jeg gået 2460 skridt - kan jeg nå op på 2500 inden jeg skal arbejde igen'. Når man konkurrerer mod sig selv eller andre, er det stadig vigtigt at kende og respektere kroppens grænser. Det kan være, du har lyst til at dele venner, familie eller nogen fra det hold, du har været på Sano-ophold sammen med - hvad du har nået af mål i dag, eller du kan skrive, hvis du har brug for opmuntring til at komme ud ad døren.

Tal med din fysioterapeut på Sano og få inspiration til hvordan du kan tilrettelægge din træning, så den er sjov for dig.


Referencer:

Hvidbogen "music interventions in health care", innovationsnetværket Dansk Lyd, 2014

Vidste du...
.. at du kan tabe dig 1,2 kilo om året ved at tage trapperne i stedet for elevatoren.