Spørgsmål om motion

Af Mobile Fitness

Få svarene på de mest stillede spørgsmål om motion herunder.

Hvor meget skal jeg træne for at holde mig i form?

Du skal være fysisk aktiv i mindst 30 min. hver dag og gerne mere. Fysisk aktivitet er ikke kun træning. Det tæller også med, at du fx går på trapper, dyrker sex, bærer rundt på tunge ting, cykler en tur osv. Faktisk tæller alle aktiviteter, der får dit hjerte til at slå hurtigere.

De 30 min. kan du godt dele op i mindre portioner. Fx kan du bruge 15 minutter om morgenen på at træne mave, arme og ben. Senere på dagen kan du cykle en tur på 15 min.


Jeg kan ikke finde den aktivitet, jeg har lavet, på aktivitetslisten?

Hvis du ikke kan finde den fysiske aktivitet, du har lavet, så prøv at finde en aktivitet, der minder om den. Fx kan du vælge "Karate" i stedet for Taekwondo eller "Aerobic, high impact" i stedet for Motionsboksning.

Ellers kan du altid skrive til motionsvejlederen og spørge, hvilken aktivitet der ligger tættest op ad det, som du har lavet.


Hvordan skal jeg træne, når jeg gerne vil tabe mig?

Hvis du gerne vil tabe dig, er det god idé først at overveje, om du foretrækker kortvarig træning, som får dig til at blive forpustet og får hjertet til at banke hurtigt, eller om du foretrækker længerevarende træning, som er mindre krævende.

Begge måder at motionere på er nemlig effektive, når du vil tabe sig. Nedenfor får du et par eksempler på de to træningstyper.

Motion med høj intensitet:

Det er motion, du dyrker i kort tid ad gangen, hvor pulsen kommer højt op. Det er fx boksning, squash, intens dans, en løbetur eller en cykeltur. En god idé er at skifte mellem at bruge så mange af dine kræfter som muligt og så puste ud. Hvis du vil motionere på denne måde, er det bedst at gøre det ca. 30 min. ad gangen.

Når du dyrker motion med høj intensitet, taber du dig hurtigere, fordi du forbrænder flest kalorier i minuttet. Derfor er denne slags motion effektiv.

Motion med lavere intensitet:

Det er motion, du dyrker i længere tid ad gangen, og som ikke er så hårdt for hjertet og kroppen. Det er fx jogging, let aerobic, lange gåture, rulleskøjteløb og lange cykelture i et roligt tempo. Denne slags motion skal helst laves i 45 min. eller gerne 1 time ad gangen. Det er ikke svært at blive ved så længe, fordi det netop ikke er så hård træning.

Fordelen ved motion med lavere intensitet er, at du ikke er så sulten bagefter. Med denne type motion er du også i gang i længere tid, og det betyder, at du efter træningen faktisk har forbrændt rigtig mange kalorier.


Hvor hurtigt taber jeg mig, når jeg træner?

Dine muskler begynder at bruge fedtet som brændstof, mere eller mindre lige efter du starter på din træning.

Selvom du taber dig, når du har løbet i fx 15 min., skal du dog ikke regne med at kunne se det på vægten lige bagefter. Så du skal ikke blive utålmodig. Det bedste du kan gøre, hvis du gerne vil tabe dig, er at dyrke motion dagligt og bruge feltsystemet.

Husk kun at veje dig én gang om ugen, for din vægt kan svinge med op til to kilo om dagen.


Hvorfor er det sundt at træne?

Det er mange grunde til, at det er sundt at træne og dyrke motion.

Når du træner, beskytter du fx dig selv imod hjertesygdomme og blodpropper. Derudover er træning og motion godt for din hud, og det smitter positivt af på dit humør.

Træning og motion styrker også dine muskler, led og knogler. Det medfører også, at du ikke får så ondt forskellige steder i kroppen, fx i ryggen og skuldrene.

Med træning og motion kan du også påvirke, hvordan din krop ser ud. Hvis du fx gerne vil tabe dig eller få større muskler, faste baller eller en flad mave, er træning og motion noget af det bedste, du kan gøre. Det tager længere tid end fx en plasticoperation, men træning og motion er meget billigere og sundere for kroppen.


Hvordan kommer jeg i gang med at løbe?

Der er mange måder at komme i gang med at løbe på. Hvis du gerne vil i gang på en nem måde, kan du bruge et af Lifes løbeprogrammer. Dem finder du i "Træningsprogrammer".

Hvis du aldrig har løbet før, eller hvis det er længe siden, er det en rigtig god idé at starte med "Kom godt i gang med at løbe på fire uger".

Hvis du har løbet før, men mangler motivation og tips til at komme i gang igen, kan du bruge programmet "Bliv en super løber på 12 uger".


Hvordan skal jeg træne, hvis jeg har ondt i ryggen?

Hvis du har haft problemer med din ryg i længere tid, er det en god idé at kontakte din læge. Ellers kan træning af ryggen hjælpe rigtig godt på rygproblemer. De fleste får mindre ondt i ryggen af at træne den 2-3 gange om ugen.

Prøv programmet "Fire øvelser der giver stærk ryg og flot holdning" 2 gange om ugen i 3 uger.

Du kan også bruge fire følgende øvelser fra Lifes "Træningsøvelser" hver morgen eller aften. Du kan både finde billeder eller videoer af alle øvelserne der.

Rygøvelse - giver en stærk ryg

Gentag øvelsen 10 gange på hver side og hold 60 sekunders pause mellem hver gang.

Kobraen - forebyg rygsmerter

Prøv øvelsen og hold positionen i 3 x 45 sekunder med 60 sekunders pause mellem hver gang.

Ryg stræk - for en smidig ryg

Lav øvelsen 2 gange til hver side.

Katten - god for lænden

Lav bevægelsen 20 gange.

Hvis du efter tre uger ikke har fået dine smerter i ryggen til at forsvinde væk eller blive mindre - eller hvis de bliver værre, når du laver øvelserne - skal du kontakte din læge eller anden behandler.


Er det bedre at løbe end at gå, når jeg gerne vil tabe mig?

Hvis du gerne vil tabe dig, er en gåtur faktisk noget af det bedste, du kan vælge.

Når du går, taber du dig godt nok ikke så hurtigt, som når du løber. Til gengæld er du ikke så sulten, når du er færdig, som du ville være efter en løbetur. Du bliver nemlig mere sulten af at løbe en tur end af at gå en tur.

På en lang gåtur forbrænder du også en del kalorier, derfor er gåture faktisk det mest effektive, for de fleste, hvis du gerne vil tabe dig.


Hvordan bruger jeg mine bonusfelter?

Vi anbefaler typisk, at du bruger dine bonusfelter til at spise nogle ekstra blå eller grønne felter. Men faktisk kan du også lade helt være med at spise mad for alle dine bonusfelter, for så vil tabe dig hurtigere.

Du kan også bruge dine bonusfelter til den lidt usunde mad, du typisk spiser, når du er til fest eller er hyggeligt selskab. Hvis du fx ved på forhånd, at du kommer til at spise eller drikke lidt ekstra usundt på et tidspunkt, kan det være en god idé at spare nogle bonusfelter sammen til den dag.


Må jeg spise alle mine bonusfelter?

Det er en god idé at tænke lidt over, hvordan du bruger dine bonusfelter.

Du skal ikke spise dem alle sammen. Hvis du ikke bruger dem, får du bare lidt mindre mad. Når du spiser mindre, er det både nemmere at styre din vægt og at tabe sig.

Vidste du...
.. at dine muskler forbrænder mad, både når du sover og er vågen!