Kalcium slanker

Skrevet af: Christian Bitz & Arne Astrup,"Verdens Bedste Kur", 2012

Kalcium, der primært findes i mejeriprodukter fra kosten, slanker i sig selv. Så går man fra en kost med lavt kalcium og øger indtaget med 900 mg, så taber man cirka 1 kg fedt i løbet af nogle måneder. Man ved ikke præcist, hvordan kalcium slanker, men en del af forklaringen er, at kalcium fra kosten binder fedt i tarmen, som så udskilles med afføringen. Meget tyder også på, at kalcium forebygger, at man bliver for sulten, når man er på slankekur. Så det er nok en kombination af disse to faktorer, som gør, at kalcium slanker. Vi anbefaler, at du indtager cirka 900 mg/dagligt - nedenfor kan du se, hvor nemt det er.

  • Skæreost: 600-700 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du spise cirka 140 g ost, svarende til cirka 5,5 skive).
  • Surmælksprodukter: cirka 150 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du spise cirka 6 dl surmælksprodukt).
  • Mælk og sojadrik beriget med kalcium: 120 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du drikke cirka 7,5 dl mælk).
  • Spinat: 129 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du spise 700 g spinat).
  • Grønne bønner: 60 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du spise 1.500 g grønne bønner).
  • Broccoli: 44 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du spise cirka 2 kg broccoli).
  • Fuldkornsrugbrød: 28 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du spise cirka 3,2 kg fuldkornsrugbrød).
  • Mandler: 256 mg/100 g (for at få 900 mg kalcium skal du spise 350 g mandler med et energiindhold på cirka 7.750 kJ)


Vidste du...
.. at der er lige så meget sukker i en stor portion Guldkorn som i 25 sukkerknalder.