Vælg magre mejeriprodukter

Skrevet af Alt om Kost, www.altomkost.dk

Vi er blevet bedre til at drikke mager mælk, men vi spiser for meget af de fede oste.

Mejeriprodukter indeholder både protein og mange forskellige vitaminer og mineraler. De er bl.a. en vigtig kilde til kalcium i vores mad.

Men mejeriprodukter indeholder også mættet fedt, som i for store mængder kan øge risikoen for livsstilssygdomme.

Der er plads til de fede mejeriprodukter i en varieret kost - men kun en gang imellem.

Når du vælger de magre varianter af mejeriprodukter frem for de fede, får du produkternes gode næringsstoffer men mindre mættet fedt.


Sådan gør du

  • Vælg skummet-, mini- eller kærnemælk.
  • Vælg surmælksprodukter, fx yoghurt, med maks. 0,7 % fedt og oste med maks. 17 % fedt (30+).
  • Hold igen med at bruge mejeriprodukter med højt fedtindhold, fx fløde og smør.
  • 1/4-1/2 liter mælkeprodukt dagligt er passende i forhold til danske madvaner. Når du spiser sundt, er der også plads til 1-2 skiver mager ost (ca. 25 g).


Sunde tips

  • Skift ud

Du gør nemt din mad sundere ved at bytte de fedtholdige mælkeprodukter, fx creme fraiche og yoghurt 10 %, ud med magre varianter som hytteost og skyr.

  • På indkøb

Gå efter Nøglehulsmærket, når du køber ind. Så sparer du på fedt, sukker og salt.

  • Tilsmag

Brug krydderurter, krydderier, citronsaft, eddike, tomatpuré eller lidt sødt fx frugtgelé i stedet for at smage til med fløde eller smør.


Vidste du...
.. at der er lige så meget sukker i halvanden liter sodavand som i 75 sukkerknalder!