Fine og grove grøntsager

Skrevet af: Alt om Kost, www.altomkost.dk

Grønsager kan opdeles i fine og grove grønsager, hvor de grove grønsager er kendetegnet ved at have et højere indhold af fibre end de fine

Der er to praktisk anvendelige kriterier, som til dels kan skille frugter og grønsager:

  • anvendelsemåde i kosten
  • smag

Frugt har ofte i sig selv en sød og syrlig smag, eller også tilføres den søde smag i form af sukker.

Grønsager derimod tilføres salt og/eller eddike, måske sammen med sukker. Men heller ikke dette er entydigt. Æbler, ananas og rosiner hører til frugtgruppen, men anvendes både i varme sammenkogte retter og i salater, hvor vi ellers typisk bruger grønsager.

Citron hører til citrusfrugterne, men anvendes også som grønsag. Squash og gulerødder er grønsager, men anvendes også i kager og i marmelade.

Grønsager kan opdeles i fine og grove grønsager, hvor de grove grønsager er kendetegnet ved at have et højere indhold af fibre end de fine.


Fine grønsager

Indeholder som regel max 1,5 g kostfibre pr. 100 g

  • Frugter, fx tomat, agurk, peberfrugt og squash
  • Bladgrønsager fx salat, bladselleri og spinat

Grove grønsager

Indeholder som regel 2-6 g kostfibre pr. 100 g.

  • Rodfrugter fx gulerod, rødbede, selleri, persillerod og pastinak
  • Kål fx broccoli, blomkål, rosenkål, spidskål, hvidkål, rødkål og grønkål
  • Bælgfrugter fx ærter og bønner

Det er især de fine grønsager vi er gode til at spise - og det skal vi blive ved med. Men vi skal også gerne spise flere af de grove grønsager.

De grove grønsager kræver ofte, at man tilbereder dem (fx dampe, koge) på en eller anden måde og er dermed lidt mere tidskrævende i køkkenet.


Vidste du...
.. at du skal spille golf i cirka fire timer, eller gøre rent i cirka seks timer for at forbrænde en pose chips.