D-vitamin

Skrevet af: Alt om Kost, www.altomkost.dk

D-vitamin er et vitamin, som vi hovedsagligt får fra solen og kun i mindre grad fra kosten

Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin og kortvarige regelmæssige ophold i solen er bedst. D-vitamin er specielt vigtigt for kroppens optagelse og omsætning af kalk, og for knoglerne og musklerne. Mangel på D-vitamin øger risikoen for knogleskørhed og kan i svære tilfælde give muskelsmerter og svage muskler.


D-vitamin fra solen

D-vitamin dannes i huden i sommerhalvåret, når den rammes af solens ultraviolette stråler (UVB). Hvor meget D-vitamin, der dannes, afhænger af, hvor stærk solens UVB-stråling er, og hvor længe man opholder sig i solen. I sommerhalvåret - fra maj til september - er solens lys i Danmark så kraftig, at den nødvendige D-vitamin er dannet i løbet af få minutter midt på dagen. I ydertimerne skal der lidt mere tid til. Længere tids ophold i solen giver ikke et større lager af D-vitamin i kroppen. I vinterhalvåret - fra oktober til april - er solens stråling i Danmark ikke stærk nok til, at der dannes D-vitamin i huden og man tærer på D-vitaminlageret dannet om sommeren. D-vitaminniveauet i blodet svinger derfor naturligt med årstiderne og er lavere om vinteren end om sommeren.


D-vitamin fra fødevarerne

Det er meget svært at få dækket sit D-vitaminbehov via kosten alene og kostundersøgelser viser også, at vi kun får dækket en mindre del af vores D-vitaminbehov den vej. Det skyldes, at D-vitamin kun findes i større mængder i fede fisk, som fx laks, sild og makrel. Derudover forekommer D-vitamin i begrænset mængde i kød, mælk og æg. I planteriget findes D-vitamin kun i små mængder i visse svampe. Om vinteren er det derfor ekstra vigtigt at spise D-vitaminrige fødevarer.


Spis fisk og få moderat sommersol

Befolkningen tilrådes en livsstil, der kan medvirke til at forebygge D-vitamin mangel. Det anbefales at spise 350 gram fisk om ugen samt at huden på ansigt, underarme og underben eksponeres for sol i 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret. Det er vigtigt, at solbestrålingen ikke er af så lang varighed, at den fører til rødme af huden, da det øger risikoen for hudkræft.


Solcreme, skygge og D-vitamin

Brug af solcreme fører ikke til mangel på D-vitamin. Årsagen hertil er formentlig, at solcreme ikke bruges systematisk, og at al solcreme stadig lader nogen UV-stråling passere. Også i skyggen danner huden D-vitamin. Vi anbefaler, at man altid beskytter sig mod solen i tidsrummet mellem kl. 12 og 15, når UV-indexet er 3 eller mere, og man er udendørs i mere end 10-15 minutter. Uden for dette tidsrum er det ikke altid nødvendigt at bruge solcreme. Solcremen bør påsmøres, før man går ud.


Vidste du...
.. at fisk og fiskepålæg er et super forsvar mod blodpropper!