Spørgsmål om kost

Af mobile Fitness

Få svarene på de mest stillede spørgsmål om kost herunder.

Hvad betyder felternes farver?

Blå felter står for protein, som er nogle af kroppens vigtigste byggesten, og de blå felter bruger du, når du spiser alt slags fedtfattigt kød og kødpålæg, æg, fisk, skaldyr, fedtfattig ost og mælkeprodukter.

De grønne felter er gode kulhydrater, som bl.a. gavner vores blodsukker, og dem skal vi have flest af. Du bruger dem, når du spiser alt slags brød helst med fuldkornsmel, fx grovbrød eller rugbrød, kornprodukter, grøntsager, frugt og fisk.

De gule felter er mindre gode kulhydrater, som du helst ikke skal vælge for mange af. Du bruger dem, når du spiser sukker, slik, sodavand, kage, juice, saft, osv.

De røde og lilla felter skal vi heller ikke have mange af, for det er alkohol og fedt. Du bruger dem, når du spiser kød og mælk med meget fedt, chokolade, chips, kager, øl, vin og spiritus. Lidt fedt skal vi dog have hver dag, men helst fra fisk, nødder og avocado. Du kan læse mere om felternes farver her.


Skal jeg veje min mad, når jeg bruger feltsystemet?

Når du vurderer felterne i den mad, du spiser, eller når du søger i Feltlisten, skal du have en idé om, hvad maden vejer, eller hvor stor en portion, du har spist. I Feltlisten er oplysninger om maden både beskrevet i gram og som portion, fx som "1 skive" eller "1 glas".

Vi anbefaler, at du i perioder, især i starten, vejer alt det, du spiser, før du taster ind, eller skriver antal skiver, glas, portioner osv. ned. Det kan lyde besværligt, men du bliver hurtigt dygtig til at kende vægt og portionsstørrelser og huske madens felter. Du kan læse mere om felterne her.


Hvad er feltfrie madvarer?

Feltfrie madvarer er madvarer, som ikke giver felter, fordi de ingen eller næsten ingen kalorier indeholder. Det er fx visse drikkevarer, der fylder i maven, og slukker sulten for en stund. Postevand, dansk vand, kaffe og te (uden sukker, fløde eller meget mælk) hører til denne kategori. Light-sodavand og saftevand er fattige på energi og kan være gode alternativer, hvis du vil have noget sødt at drikke.

Du kan også frit bruge løs af krydderier, krydderurter, citron, salatblade, hvidløg, chili, sennep, syltede agurker og rødbeder, hvis maden skal have lækker smag. Du kan læse mere om feltfrie madvarer her.


Er det rigtigt, at et glas frugtjuice giver 2,5 gule felter, også selvom den er 100% frugt?

Ja, det kan godt passe. 100% frugtjuice har et naturligt indhold af frugtsukker, som svarer til den mængde sukker, der er i sodavand og saftevand. Men 100% frugtjuice har den bonus, at den også indeholder vitaminer og mineraler.

Det betyder, at ét glas frugtjuice (1½-2 dl.) kan erstatte ét af de anbefalede seks stykker frugt og grønt, du helst skal spise dagligt. Men kun ét glas om dagen - og det gælder både frugt- og grøntsagsjuice. Så ét glas juice om dagen er helt fint, men sluk ellers din tørst i vand.


Hvad er bonusfelter, og hvorfor regnes de ikke med i mit feltbudget?

Bonusfelter er de felter, som du optjener, når du dyrker motion eller bevæger dig. Du kan optjene ekstra felter ved siden af dit personlige feltbudget, hver gang du motionerer. Dem kan du bruge til at spise lidt ekstra eller til at tabe dig hurtigere, hvis du er i gang med et vægttab.

Du har en personlig feltplan eller et feltbudget, som er udregnet præcist til at kunne tabe sig eller holde vægten uden at dyrke motion ved siden af. Bonusfelter er baseret på lidt grovere udregninger over energiforbruget for forskellige fysiske aktiviteter, og de medregnes ikke automatisk i feltbudgettet, da der så er risiko for, at du vil få for mange felter per dag. Læs mere om bonusfelter her.


Må jeg spise alle mine bonusfelter?

Det er bedst ikke at spise alle dine optjente bonusfelter. Vi anbefaler, at du bare bruger lidt af dine bonusfelter, når du skal hygge dig med god mad eller ved særlige lejligheder. Men prøv ellers at undgå at bruge alle dine optjente bonusfelter, hvis du vil tabe dig, for så vil dit vægttab gå hurtigere.

Er du særligt sulten, fordi du har trænet mere end ellers, kan du også sagtens bruge dine bonusfelter til at spise for, så du bliver mæt.


Hvad skal jeg spise, hvis jeg vil undgå at blive for lækkersulten?

For det første handler det om at være ordentlig mæt. Det er vigtigt at huske at spise tre store måltider om dagen, som indeholder grøntsager og fuldkornsbrød - fx rugbrød eller en grovbolle. Protein mætter meget så spis lidt ost til eller fedtfattigt kødpålæg - dvs. mad fra de grønne og blå felter.

Udover de tre store måltider så er det en god idé at spise få snacks. Du kan prøve én håndfuld blandede nødder og rosiner, gulerodsstave med dip (pulverdip til chips blandet med creme fraiche max. 10% fedt) eller et stykke frugt. Tag en snack med dig, når du er ude, så du altid har lidt sund mad lige ved hånden.

Husk, at hvis du har en sød tand, så er det godt at spise noget, der smager sødt. Vælg derfor fx to stykker mørk chokolade, lidt frugt eller en bolle med banan. Det skal være noget, som giver dig tilfredsstillelsen af den søde smag, så du til sidst slet ikke behøver nogle usunde søde sager. Læs mere om sunde snacks her.


Jeg spiser ikke morgenmad - er det virkelig så vigtigt?

Det er meget normalt, at man ikke har appetit om morgenen eller har tid for den sags skyld. Men morgenmad er vigtigt, fordi det hjælper til at holde energien og forbrændingen kørende i løbet af dagen. Derfor er det vigtigt at huske morgenmaden, hvis du vil styre din vægt eller tabe dig - så vil du nemlig have en bedre mæthedsfornemmelse og en bedre forbrænding.

En god idé til en nem lille morgenmad, som også kan tages med i tasken, er fx en frugt, en håndfuld nødder og rosiner eller en mad af enten rugbrød, bolle eller knækbrød med mager ost eller marmelade. Du kan læse mere om inspiration til morgenmad her.

Vidste du...
.. at fiskepålæg som makrel i tomat, tun og torskerogn tæller med i anbefalingen om at spise 200-300 gram fisk om ugen!